Starbucks wilde de massa leren dat topkoffie voor iedereen kan zijn. Dat is zo goed gelukt dat de Amerikaanse koffieketen het gevaar loopt niet meer bijzonder te worden gevonden.

Starbucks opende zijn eerste vestiging in 1971 in Seattle. Inmiddels zijn er meer dan 24 duizend Starbucks-winkels in de hele wereld. In westerse landen heeft elke wat grotere stad die zichzelf serieus neemt, een eigen Starbucks, en liefst meer dan één.

Premium-koffie voor de massa. Het idee is zo succesvol geworden, dat Starbucks een nieuw probleem heeft, schrijft Business Insider.

Starbucks is bijna net zo gewoon geworden als de McDonald’s. De Amerikaanse koffieketen wordt steeds meer geassocieerd met het begrip ‘basic’. Dat wil zeggen: iets dat iedereen wel leuk vindt.

En daar ligt het gevaar: hoe speciaal is premium-koffie nog als iedereen die neemt? Om als merk trendy te blijven moet er iets zijn om je mee te onderscheiden, iets voor de happy few.

Starbucks? Nee, Roastery

Die top van de piramide ziet er volgens Starbucks zelf zo uit, blijkt uit deze slide van een presentatie die het bedrijf eerder deze maand gaf op een conferentie van zakenbank Goldman Sachs.

(klik voor uitvergroting)

starbucks

Bovenaan troont een nieuw type Starbucks, de zogenoemde Roastery, waarmee het bedrijf experimenteert. Een proefvestiging staat in Seattle en er komen dit jaar twee Roasteries in respectievelijk New York en Shanghai.

Op de 'superpremium' locaties wordt de koffie ter plekke gemalen en kun je koffievariaties met namen als Nitro Cold Brew Float krijgen, voor 10 dollar per stuk.

Om voor de massa nog iets te hebben om naar uit te kijken, komen er ook een 500-tal Reserve Stores. Die zijn niet zo exclusief als de Roasteries, maar serveren wel producten van de Roasteries met lekkernijen van de Italiaanse keten Princi.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl